Overleeft jouw bedrijf een brand?
5 maart 2024
De gevolgen van een bedrijfsbrand reiken vaak verder dan alleen de materiële schade. Het hele bedrijf kan stil komen te liggen, terwijl de kosten doorlopen. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de gevolgen van een brand in hun bedrijf onderschatten.
Failliet als gevolg van brand
De schade van een brand is veel groter dan de direct zichtbare schade. Naast dat het gebouw, inventaris of voorraad in vlammen is opgegaan, kunnen ook roet- en waterschade kosten met zich meebrengen. Dit wordt doorgaans vergoed door een goede brandverzekering. Maar wat veel ondernemers niet beseffen, is dat de bedrijfsschade vaak veel groter is. Ook bij een kleine brand kan een bedrijf een tijdje stil komen te liggen. Je kunt niets produceren of het bedrijf is tijdelijk gesloten. De omzet daalt, maar de bedrijfskosten lopen gewoon door. Als ondernemer heb je tijd en aandacht nodig voor de wederopbouw, maar ondertussen loop je het risico dat vaste klanten een andere leverancier zoeken.
Tips om het hoofd koel te houden
1. Maak een goed draaiboek zodat iedereen precies weet hoe hij of zij moet reageren na een calamiteit.
- Bedenk wat er moet gebeuren als het bedrijfspand en alles wat erin staat, niet meer bruikbaar is. Hoe lang duurt het voordat het bedrijf weer operationeel is?
- Denk na over onderwerpen als het huren van kantoorruimte en hardware, het op de hoogte stellen van klanten en leveranciers, levertijden van machines etc. Hoe beter de voorbereiding, hoe sneller alles weer up and running Tip: Bewaar het draaiboek op een veilige plek buiten het bedrijfspand.
2. Zorg ervoor dat belangrijke bedrijfsdata beschikbaar blijven.
- Maak een goede back-up op servers op een andere locatie of werk in de cloud. Check minstens één keer per jaar of deze back-up op een andere server (een testserver) met een kopie van de software ook goed werken.
3. Besteed minstens éénmaal per jaar aandacht aan brandrisico’s en brandpreventie in het bedrijf.
- Zijn er risicovolle situaties bijgekomen?
- Weet iedereen wat hij of zij moet doen bij brand?
- Zijn brandblussers, vluchtroutes en dergelijke in orde?
- Is het draaiboek bij calamiteiten nog up to date?
4. Laat communicatie met de media zoveel mogelijk via één persoon lopen.
- Stel interne Social Media richtlijnen op zodat medewerkers weten wat ze wel en niet op Social Media accounts kunnen communiceren en de kans op imagoschade na een calamiteit wordt verkleind.
Zorg voor een goede verzekering
Een gebouwen– en een roerende zakenverzekering (goederen en inventaris) dekken de directe brandschade aan het bedrijfspand, de inventaris en de voorraad. De indirecte gevolgen van een brand, bijvoorbeeld doordat het bedrijf gesloten is of niet kan produceren, worden gedekt door een bedrijfsschadeverzekering.
De bedrijfsschadeverzekering dekt het verlies van winst en de vaste kosten door schade als brand, storm of een andere ramp. Het gaat hierbij om maatwerk. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de herstelperiode na een calamiteit te kort inschatten. Onze adviseurs kijken samen met de klant naar de risico’s en factoren die een rol spelen in de herstelperiode, zodat er een realistische periode voor de bedrijfsschadeverzekering wordt aangehouden. Bedrijven krijgen in veel gevallen het advies om zich voor een standaard herstelperiode van één jaar te verzekeren, maar in praktijk is een jaar vaak te kort.
Wil je meer weten?
Meld je aan voor een vrijblijvende (telefonische) afspraak met één van onze zakelijke adviseurs. Dat kan via onderstaande button. Wij nemen dan contact met u op om een afspraak in planen. Of via het telefoonnummer (072) 502 45 10.
Tekst: Univé