Wij bezorgen niet alleen eten

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Mirjam Kaijer

Sandra en Arjen Holterman zijn niet alleen met elkaar getrouwd, maar ook met hun bedrijf. Al 17 jaar lang bezorgen ze maaltijden aan doelgroepen die het in de meeste gevallen zelf niet kunnen bereiden. ‘Als koken een probleem wordt’ is hun motto. Ze hadden het al druk, maar door corona is het helemaal een gekkenhuis. Hoe gaan ze hier mee om?  

“Het zijn zeker bijzondere tijden”, zegt Sandra lachend. “Vind je het goed vanmiddag even te bellen?”, vraagt ze. “Ik heb een ziekmelding en door de sneeuw lopen we ook tegen het nodige aan.” Het is alle ballen in de lucht houden en dealen met elementen waar je nu eenmaal geen grip op hebt: corona en het weer. “Sorry”, zegt haar man die ik later aan de telefoon krijg. “Soms hebben we zoveel bestellingen, door corona is dit alleen maar toegenomen.”

Uitdaging

Hun grootste uitdaging is momenteel coronaproof te leveren en dat gaat ze goed af, vertelt Arjen. Hij heeft een positieve instelling. “Deze tijd is ook een periode van kansen en die krijg ik bijvoorbeeld van de thuiszorg die onze hulp nodig heeft. En dat moet je aangrijpen. Veel van onze klanten staan op een wachtlijst voor een verzorgingstehuis. De grootste groep zijn cliënten met dementie, waarvan de meesten 80 of 90 plussers zijn. Het contact loopt dan via de kinderen of de thuiszorg. We werken dus met een kwetsbare groep. In verband met corona spreken we met de kinderen af dat er een stoel buiten staat waar de maaltijd op wordt gezet. Soms moet je toch een risico nemen door naar binnen te gaan en dan is afstand nemen belangrijk”, legt de ondernemer uit.

Sociale rol

“Wij bezorgen niet alleen eten, onze rol is meer dan dat. Wij zijn degene die kijken hoe het met iemand gaat. Daarom zijn het met name ouderen die voor ons werken, de jonkies hebben vaak teveel haast. Naast dat je het eten brengt maak je ook een praatje en geef je aandacht aan de mensen. Soms ben je de enige die ze op een dag zien en dat is heel schrijnend, dan kan je niet meteen weglopen. Er wordt ook gekeken of het eten wel echt wordt opgegeten. Eigenlijk zijn we dus een beetje mantelzorgers”, zegt hij lachend.  

Droom

Ooit begonnen zij hun bedrijf in Zaandam met slechts 26 maaltijden op een dag. Maar hij geloofde in zijn droom. “Ik heb vroeger bij McDonalds gewerkt, en daarvoor in een 5-sterrenhotel. Mijn vader had ook een cateringbedrijf, een voorloper in die tijd. Ik heb het dus niet van een vreemde”, zegt hij opgewekt. “Onze kracht is dat we gratis bezorgen en van alle markten thuis zijn. Alles is altijd vers, onze producten zijn goed en lekker.”

Verliefd

“We hebben elkaar ooit ontmoet in het buurthuis, via de broer van Arjen. Aanvankelijk vonden wij elkaar niet leuk, maar dat sloeg om in liefde”, zegt Sandra lachend. “We werken veel samen. Arjen start rond 7.30 uur, anderhalf uur eerder dan ik. Hij doet het voorbereidende werk. Daarna portioneren we de maaltijden die vanaf 11.00 uur de deur uitgaan. De avondmaaltijden worden vanaf 15.00 uur rondgebracht. Als we zelf bezorgen zijn we tussen 18.00 en 18.30 uur thuis en anders rond 17.00 uur.” Op de vraag of ze thuis veel over het werk praten zegt Sandra: “Daar ontkom je niet aan, maar ondanks dat corona weinig afleiding biedt, blijven er gelukkig nog voldoende onderwerpen over.”

Weer of geen weer

“We hopen dit werk nog lang te doen”, zegt Arjen. “Je bouwt iets speciaals op met deze ouderen. De eenzaamheid is zo groot bij deze groep, dat raakt me nog altijd. Dus weer of geen weer: ze moeten ons zien, en proeven natuurlijk’’, voegt hij er lachend aan toe.

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?

Wat is huurdersbelang en hoe verzeker je dat?

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt, wil je deze vaak naar wens aanpassen. In de meeste gevallen vindt de verhuurder het prima dat je aanpassingen aanbrengt. Maar als die aanpassingen schade oplopen, is de schade dan wel verzekerd? Wij leggen graag uit hoe het zit met dat zogenaamde huurdersbelang en de verzekeringen.

Bij Domein Holset proef je: de wereld is prachtig!

Keuzes maken leidt tot focus en expertise. En dat is volgens Kirsten Abels, directeur bij Wijndomein Holset, dé sleutel tot ondernemerssucces. Het wijndomein koos voor mousserende wijn, authenticiteit en duurzaamheid. Hoe je dat terugziet in de bedrijfsvoering, lees je in dit klantverhaal.

Nieuwe wetgeving voor noodstroomaggregaat

In stallen met kunstmatige ventilatie moet de stroomvoorziening altijd op orde zijn. Bij stroomuitval moet daarom direct een noodstroomaggregaat in werking treden. Sinds 1 juli is hiervoor een nieuwe wetgeving van kracht. In onze blog lees je waar je aan moet voldoen?