Karin de Geus: ‘Het voelt alsof ik cadeautjes mag weggeven’
Leestijd: twee minuten | geschreven door Caroline Vlietstra
Tijdens de coronacrisis wordt er veel thuisgewerkt. Gevolg; minder files en minder ongelukken. Verwacht wordt dat ook dit jaar voor veel mensen het kilometrage lager zal uitvallen. Reden voor verzekeringsadviseur Karin de Geus van Univé om daar met haar klanten over in gesprek te gaan. Immers, zeker in deze tijd moet je elkaar helpen nietwaar?
Karin de Geus werkt al acht jaar bij Univé Noord-Holland. Normaal gesproken staat haar bureautje in het nieuwe winkelpand in het stadscentrum van Alkmaar, maar sinds enkele maanden moet ook zij van onze minister-president vanaf huis werken. “Eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg. Het is altijd een komen en gaan van klanten in de Koorstraat. Nu we thuis moeten werken, kunnen mijn collega’s en ik in alle rust onze klanten bellen. Even een jarige feliciteren of een verzekeringspakket doornemen; mensen die al jaren klant bij ons zijn, waarderen het enorm als we met ze meedenken.”
Mensenmens
Het praten met klanten, dat ligt Karin goed. Ze is wat je noemt een echt ‘mensenmens’. “Ik hou ervan dienstbaar te zijn”, zo vertelt Karin. “Mensen helpen, dat is zo ontzettend fijn! Ik deed dit al met veel plezier in de winkel, maar vanaf huis, telefonisch, kan dat ook prima natuurlijk.”
Cadeautje
Afgelopen december benaderde Karin haar klanten om eens te praten over hun autoverzekering. “Toen we hoorden dat er door de crisis een stuk minder autogereden werd, zijn we onze klanten gaan bellen. Dat is een stukje service vanuit onze kant, maar ik zie dat ook echt als een cadeautje. Mensen die alleen nog maar thuiswerken, rijden veel minder kilometers per jaar. Wanneer de je autopremie omlaag brengt, kan dat wel tot zo’n 20 euro per maand schelen. Voor mij voelde het aan als het geven van een cadeautje. Elke keer wanneer ik iemand belde met deze mededeling, was het ook voor mij een feestje.”
Mooie verhalen
Karin benaderde verschillende klanten. “Ik sprak met mensen over het feit dat niemand verwacht had dat deze crisis zo lang zou duren en dat corona nog niet klaar met ons is. Ik vroeg mijn klanten wat dit voor ze inhield. Ik kreeg mooie verhalen te horen. Sommige mensen gaven aan nog dagelijks naar kantoor te rijden, anderen zaten al bijna een jaar thuis. Zo vertelden een zorgmedewerkster en een rechercheur dat zij gewoon naar hun werk gingen, en dat ze dus nog veel in de auto zaten. Qua premie kon ik niets voor ze betekenen, maar het werd wel een fijn gesprek. Met de verpleegkundige heb ik over de coronatijd gesproken en haar bedankt voor haar goede werk. Met de rechercheur heb ik het gehad over de vermindering van diefstallen en de verschuiving naar internetfraude.”
Emoties
Een gesprek dat Karin nog lang zal bijblijven, was het belletje met een klant die emotioneel werd van de aangeboden hulp. “Ik vroeg deze meneer of hij verwachtte dat hij in 2021 evenveel zakelijke kilometers zou gaan maken als voor de coronacrisis. Het leek alsof hij, na het stellen van mijn vraag, zich pas besefte dat het nog weleens lang zou kunnen duren voordat hij terug zou mogen keren naar kantoor”, zo kijkt Karin terug. “Deze alleenstaande man zat al vanaf vorig jaar maart thuis en mistte de grappen en grollen van zijn collega’s enorm. We hebben wel een half uur met elkaar aan de telefoon gezeten. Een fijn gesprek én met goed resultaat. Een maand eerder was deze klant ook al blij met Univé: hij kreeg toen 90 euro uitgekeerd omdat er minder brandschade meldingen waren dan dat Univé aan premie had ontvangen. Tijdens ons gesprek kwamen we erachter dat meneer zijn autopremie flink omlaag kon. Dit zal hem over het jaar 2021 een aanzienlijk bedrag schelen. Na deze mededeling moest de klant een traantje wegpinken. Hij was zo blij met ons financiële cadeautje”, zo sluit Karin af.