Een hypotheek regelen als ondernemer (zzp’er)
Ondernemers, waaronder zzp’ers, hebben vaak een flexibel inkomen. Daarom stellen geldgevers aanvullende eisen bij het aanvragen van een hypotheek. Laat je hier vooral niet door afschrikken. Ook niet als je nog maar een relatief korte periode aan het ondernemen bent. Samen met onze hypotheekadviseurs kun je de mogelijkheden verkennen om een huis te kopen. Er is vaak meer mogelijk dan je verwacht.
Ondernemers moeten meer moeite doen om een stabiel inkomen aan te tonen, omdat ze een fluctuerend inkomen hebben. Ook aan ondernemers willen banken graag hypotheken verstrekken. Voel dus geen obstakels voor het kopen van een huis. Een stabiel inkomen is namelijk eenvoudig aan te tonen.
Hoe toon je jouw inkomen aan?
Over de afgelopen drie jaren zullen geldverstrekkers jou vragen om jaarcijfers. Jouw cijfers kun je onderbouwen met belastingaangiftes en belastingaanslagen. Het ideaal is cijfers aanleveren over drie jaren, maar er zijn geldverstrekkers die ook een hypotheek willen verstrekken als je nog maar één jaar actief bent. Ook het inkomen over het lopende jaar zijn ze mogelijk nieuwsgierig naar. Met een onderbouwde accountantsprognose kun je aantonen wat het inkomen was over de eerste helft van dit jaar.
Geldverstrekkers kunnen aanvullende eisen stellen aan zzp’ers
De hypotheekadviseurs van Univé zijn onafhankelijk. Dat wil zeggen dat ze niet gebonden zijn aan één of enkele geldverstrekkers. Ze zoeken voor jou de best beschikbare hypotheek. Dat is van nog grotere toegevoegde waarde voor zzp’ers. Er zijn namelijk geldverstrekkers die aan zzp’ers maar 75% tot 90% van de woningwaarde willen lenen. Hier hoef je geen genoegen mee te nemen. Ook zzp’ers kunnen een eigen woning voor 100% financieren.
Welke documenten levert een ondernemer extra aan?
Nadat jouw hypotheekadviseur de best passende hypotheek heeft gevonden, vraagt de adviseur een hypotheekofferte aan die jij ondertekent voor akkoord. De volgende stap is het aanleveren van de informatie en de documenten voor de administratieve afhandeling van de aanvraag. Jouw hypotheekadviseur regelt ook dit deel. Wat je aan informatie en documenten moet aanleveren verschilt, maar hieronder zie je een opsomming van de meest gangbare documenten die ondernemers aanvullend moeten aanleveren:
- KvK-inschrijving
- Jaarcijfers van de afgelopen drie jaren (of korter als je nog geen drie jaar onderneemt)
- Belastingaangiftes en aanslagen van de afgelopen drie jaren
- Inkomensverklaring ondernemer (voor hypotheek met NHG verplicht)
- Prognose van de accountant over het lopende jaar
Een goed onderbouwd advies is het belangrijkste
Een hypotheek is een vaste maandlast waar je mogelijk dertig jaar aan vastzit. Zorg er dus voor dat de hypotheek goed past bij jou, bij jouw budget en bij jouw toekomstplannen. Je kinderen gaan mogelijk nog studeren of de hypotheek is nog niet afbetaald op het moment dat je met pensioen gaat. Met een hypotheekadviseur van Univé kun je een hypotheek eerst goed tegen het licht houden, voordat je een hypotheek kiest.
Tip: informeer jouw accountant of boekhouder over het afsluiten van een hypotheek. Veel documenten zijn gericht op de financiële huishouding van de onderneming. De specialist weet precies hoe je financiële data moet aanleveren.
Misschien heb jij op basis van dit artikel wel vragen over jouw mogelijkheden voor een hypotheek. Vraag dan nu vrijblijvend een oriëntatiegesprek aan met een van onze hypotheekadviseurs.
Gratis oriëntatiegesprek?
Wil je inzicht in jouw hypotheekmogelijkheden? Meld je aan voor een gratis en vrijblijvend hypotheekgesprek met onze hypotheekadviseur. Binnen een half uur weet je waar je aan toe bent.