Glastuinbouwbedrijven, ook te verzekeren via Univé!

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Sander Kruitbos

Stormschade aan een kas, diefstal van kratten of het verliezen van complete voorraden aan bloembollen of gewassen door brand. Het is de nachtmerrie van elk glastuinbouwbedrijf. Kees-Jan Jongkind – specialist agrarische verzekeringen bij Univé – maakt dit regelmatig  mee. Hij praat je bij over mogelijke nieuwe risico’s en het belang van jaarlijkse onderhoudsgesprekken.

Ook actief op agrarische markt

‘’Vorige week nog werd bij een glastuinbouwbedrijf in Noord-Holland een enorme hoeveelheid kratten gestolen. Dan heb je het over een schadepost van 30.000 euro tot 40.000 euro”, legt Kees-Jan uit. Hij vindt dan ook dat extra aandacht voor de verzekeringen van glastuinbouwbedrijven hard nodig is.

“Veel mensen weten niet dat Univé ook op de agrarische zakelijke markt actief is”, aldus Kees-Jan. Zo hoorde hij van de eigenaar van een bloembollenbedrijf op Texel dat hij Univé  eigenlijk alleen kende via de ziektekostenverzekering. “Dat vond ik wel opmerkelijk. Wij zijn juist een van de weinige tussenpersonen in de agrarische markt die een agentschap hebben van alle verzekeraars in deze niche markt: Interpolis, Nationale Nederlanden en Agriver). Daarnaast hebben wij als extra inkoopkanaal ook nog onze eigen verzekeraar, namelijk Univé.”

Kennismaking en risicoscan

Bij nieuwe klanten komt Kees-Jan eerst langs voor een risicoscan. Hij kijkt dan samen met de ondernemer naar de risico’s. Ook kijkt hij wat de financiële afwegingen voor het bedrijf kunnen zijn in de keuzes wat betreft preventie, verzekeren of zelf het risico dragen.

Wanneer de klant kiest voor verzekeren, zet de specialist minimaal twee bezoeken in zijn agenda. “Ik kijk bijvoorbeeld of de gehele voorraad is verzekerd. Daarnaast beoordeel ik of de bedrijfsschadeverzekering op een, twee of drie jaar staat. Ook vraag ik of de elektrakeuringen op orde zijn, er relevante preventie afspraken zijn en of clausules op de bestaande polissen bekend zijn. Ook nevenactiviteiten zijn belangrijk. Die kan de klant dan eventueel meeverzekeren.”

Jaarlijkse onderhoudsgesprek belangrijk

De jaarlijkse onderhoudsgesprekken zijn van essentieel belang. Wanneer de verzekerde niet vroegtijdig een afspraak maakt met de adviseur, zorgt dit af en toe voor gevaarlijke situaties. Van de zomer belde een klant met een probleem. “Naast zijn eigen bloembollenbedrijf verhuurde hij ook nog eens vijf hectare land aan een andere teler, wat bij ons niet bekend was. Vervolgens groeide er knolcyperus op het land en was de schade niet te overzien. Het betreffende perceel was drie jaar niet meer te gebruiken. Zo’n vijf hectare aan de teelt van lelies ging rechtstreeks de prullenbak in.” .

Bij uitruil van land valt de schade onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar wanneer er sprake is van een huurcontract, valt de schade onder een nevenactiviteit. Het eerste bleek het geval te zijn en de kweker kwam met de schrik vrij. “Als hij niet verzekerd was geweest? Dan was dit het einde van zijn bedrijf geworden.”

Wel of niet meeverzekeren?

Kees-Jan noemt een ander akkefietje. Recent werd de aanschaf van een rooimachine te laat doorgegeven. “Die is een jaar niet verzekerd geweest. Een regulier onderhoudsgesprek had dit kunnen voorkomen. Als later bij schade blijkt dat er iets niet is meeverzekerd, kunnen we op dat moment niks betekenen.”

Eerlijk advies

Alles maar laten verzekeren dan? Nee, dat is volgens Kees-Jan niet noodzakelijk. “Tijdens een gesprek kijk ik wat de klant wel en niet kan dragen qua financiële risico’s. Ik benadruk het als ik het ergens niet mee eens ben. Denk aan wat wel mee te verzekeren en wat niet.” Kees-Jan vindt twee zaken echt prioriteit hebben om te verzekeren, namelijk de bloembollenvoorraad en  zonnepanelen. Die worden nog wel eens over het hoofd gezien. Hij ziet bij de meeste bedrijven waar hij komt dat ze de zaken goed op orde hebben. “Haha, bedrijven zijn wel  meer getriggerd als er schade is bij een bedrijf in de omgeving. Dan bellen ze net even wat vaker met mij.”

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Voor het maken van een afspraak kan je contact met ons opnemen via telefoonnummer 072 502 45 10, of je kan je aanmelden via onderstaand formulier. Onze adviseurs nemen dan contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ja, ik maak graag een (telefonische) afspraak met een zakelijk adviseur van Univé

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Laatste blogs

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?

Wat is huurdersbelang en hoe verzeker je dat?

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt, wil je deze vaak naar wens aanpassen. In de meeste gevallen vindt de verhuurder het prima dat je aanpassingen aanbrengt. Maar als die aanpassingen schade oplopen, is de schade dan wel verzekerd? Wij leggen graag uit hoe het zit met dat zogenaamde huurdersbelang en de verzekeringen.

Bij Domein Holset proef je: de wereld is prachtig!

Keuzes maken leidt tot focus en expertise. En dat is volgens Kirsten Abels, directeur bij Wijndomein Holset, dé sleutel tot ondernemerssucces. Het wijndomein koos voor mousserende wijn, authenticiteit en duurzaamheid. Hoe je dat terugziet in de bedrijfsvoering, lees je in dit klantverhaal.

Nieuwe wetgeving voor noodstroomaggregaat

In stallen met kunstmatige ventilatie moet de stroomvoorziening altijd op orde zijn. Bij stroomuitval moet daarom direct een noodstroomaggregaat in werking treden. Sinds 1 juli is hiervoor een nieuwe wetgeving van kracht. In onze blog lees je waar je aan moet voldoen?