‘Een moment niet op je hoede zijn kan je heel wat geld kosten’
Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra
Anne en Kees de Boer zijn allebei online georiënteerd. Toch werd het stel uit Alkmaar bijna geld afhandig gemaakt. “Als je even gehaast bent en niet oplet, kan het zo gebeurd zijn”, vertelt Anne.
Zoals zoveel Nederlanders bestellen Anne en Kees vaak spulletjes online; zowel uit Nederland als uit het buitenland. “Het gaat dan vaak om gereedschap en dat soort zaken”, vertelt Anne. “Er waren dus wat pakketjes naar ons onderweg. Op een zaterdagochtend, voor ons een drukke dag waar we vaak erg gehaast zijn, kreeg mijn man een sms’je met de mededeling dat er een bestelling voor hem op het postkantoor klaarlag. Mooi, dacht hij, kan ik mijn aankoop straks gelijk met de weekendboodschappen ophalen. In de sms wordt hem gevraagd de importkosten te betalen. Daarna was het pakketje voor hem. Kees stond langs het voetbalveld en vond het berichtje vreemd. Zo’n sms had hij nog niet eerder ontvangen. Toch klikte hij op de link, opende het betaallinkje en begint met het intikken van zijn gegevens.”
Geen zuivere koffie
Tijdens het tikken wordt steeds meer van Kees gevraagd. Op een gegevens moment stopt hij. Hij vertrouwt het niet meer. Een uurtje later, terwijl het stel een momentje rust heeft en thuis aan tafel zit, realiseert Kees zich dat het geen zuivere koffie is. Anne: “Mijn man pakte zijn telefoon en probeerde in te loggen met zijn ING app. En wat denk je? Hij kwam er niet meer in! We beseften ons dat ze meteen zijn inloggegevens veranderd hadden. De rekening blokkeren via de bankapp lukte niet meer dus hebben we onmiddellijk de ING gebeld.”
Tweede keer slachtoffer van cybercrime
De bank stelt het echtpaar gerust. Er is geen geld van de rekening gehaald, de ING herstelt het probleem en stelt een onderzoek in. Kees kan weer bij zijn bankrekening. “Het was dus goed afgelopen. Toch baalden we enorm, Kees kon zichzelf wel voor z’n kop slaan!”, vertelt Anne. “Door de haast was het bijna misgegaan. Dit was nou de tweede keer dat we te maken hadden met cybercriminaliteit.
Eerder dit jaar kregen we een mailtje van Mastercard met de mededeling dat ons limiet bereikt was. Dit terwijl we de creditkaart sporadisch gebruiken. Het bleek dat er tickets naar Turkije en Duitsland waren betaald met onze kaart. Gelukkig is ook dat akkefietje met een sisser afgelopen en heeft de fraudeafdeling dit netjes afgehandeld. Maar iemand heeft dus toch die data van onze kaart in handen gekregen. Hoe? Daar zullen we nooit achter komen.”
Moraal van het verhaal: blijf op je hoede!
Anne en Kees zijn dus tot twee keer toe door het oog van de naald gekropen. De eerste keer waren ze zich nergens van bewust, de tweede keer opende Kees in zijn haast een sms’je dat hem heel wat geld had kunnen kosten. “Moraal van dit verhaal is volgens mij dat het iedereen kan gebeuren en dat je, hoe gehaast je ook bent, je echt goed op je hoede moet zijn. Of het ons een derde keer kan gebeuren? Ik denk het niet”, zegt Anne, “maar zeker weten doe je het nooit. Dat is me nu wel duidelijk geworden.”
Univé Cyberhulp
Uit het voorbeeld hiernaast lees je dat je, in een onbewaakt moment, snel slachtoffer kunt worden van Cybercrime. het kan écht iedereen overkomen. Wist je dat jaarlijks 2 miljoen Nederlanders slachtoffer worden van cybercriminaliteit?
Univé vindt het als coöperatie belangrijk dat hun leden met een veilig en zeker gevoel online zijn. Daarom is ‘Univé Cyberhulp’ in het leven geroepen. Vanaf nu kun je 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk en krijg je zelfs tot €2000 vergoeding bij schade wanneer je een Univé aansprakelijkheids- of inboedelverzekering hebt. Meer weten of twijfel je ergens over? neem contact op!