‘Samen met de adviseur kijk ik hoe we de klant het beste kunnen verzekeren’
Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra
Jelle Vledder is arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) acceptant bij Univé. “Meer dan twintig jaar heb ik aan de andere kant van de tafel gezeten en ben ik adviseur AOV geweest. Ik heb dus beide kanten van het vak gezien.”
Ondernemers en zzp’er sluiten een arbeidsongeschiktheidsverzekering af voor het geval dat ze door ziekte of een ongeval niet kunnen werken. Wil een zelfstandige een AOV bij Univé afsluiten, dan kan het zo maar zijn dat de aanvraag hiervoor op het bureau van de AOV-acceptant Jelle Vledder terechtkomt.
Uitleg AOV
De Friese Jelle zit al 24 jaar in de verzekeringen. Twintig jaar heeft hij gewerkt als AOV adviseur, sinds 4 jaar werkt Jelle als AOV acceptant. Wat doet een acceptant precies en wat houdt het werk in? Jelle legt uit. “Als iemand geïnteresseerd is in het afsluiten van een AOV, wordt er een afspraak gemaakt met een adviseur. De adviseur geeft advies over de AOV. Kiest de klant ervoor om deze verzekering onder te brengen bij Univé, dan krijg ik van mijn collega het aanvraagformulier ter beoordeling aangeboden.”
Technisch en medisch beoordeeld
Als acceptant beoordeelt Jelle de aanvraag technisch en zet de medische acceptatie uit.
“Met technisch bedoel ik dat ik kijk wie we verzekeren en wat de risico’s zijn. Wat doet de toekomstige klant bijvoorbeeld voor werk, hoeveel uren maakt hij/zij en wat is het jaarinkomen? Als dit allemaal voor elkaar is, gaan we de medische beoordeling uitzetten. De aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de gezondheidstoestand van het moment dat de aanvraag wordt gedaan. Univé werkt hiervoor samen met een extern beoordelingsbureau. Zij sturen een gezondheidsverklaring toe die ingevuld wordt door de klant. Eenmaal teruggestuurd en goedgekeurd, kunnen we de verzekering accepteren. Mankeert de klant iets of heeft hij of zij in het verleden iets gemankeerd, dan gaat het bureau verder met een onderzoek.”
Slechte knieën
Tijdens het verdere onderzoek worden de medische gegevens van de klant opgevraagd bij een huisarts of medisch specialist. Jelle geeft een voorbeeld. “Stel, een hovenier met slechte knieën wil een AOV afsluiten. We kunnen deze hovenier dan wel accepteren, maar met een eventuele uitsluiting of premietoeslag. De klant wordt dus geaccepteerd met een uitsluiting van arbeidsongeschiktheid ten gevolge van zijn slechte knieën of met een premietoeslag.
Meerdere problemen
Soms zijn er mensen met drie of meer uitsluitingen. “Stel, iemand heeft slechte knieën, problemen met de rug én hartproblemen. Dan wordt er vanuit de medische beoordeling veel beperkingen op de dekking geadviseerd. Wij bieden dan geen arbeidsongeschiktheidsverzekering aan maar zoeken we in overleg met de adviseur naar een andere oplossing.”
Speciale beroepen
Jelle ziet het niet zo vaak, maar er zijn beroepsgroepen die niet verzekerd worden. “Hierbij moet je denken aan mensen die op een booreiland werken, een topsporter, acrobaat, balletdanser of duiker. Daar zijn we bij Univé niet in gespecialiseerd of vinden het risico te hoog. Maar verder kan en wil ik iedereen aan een goede AOV helpen. Daarbij werk ik nauw samen met één van mijn collega’s, de adviseur. Mijn oude functie. Ik heb dus aan een half woord genoeg. En dat is fijn samenwerken. Met elkaar komen we dan ook tot mooie resultaten.”
Ondernemen is mooi, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Stel dat je door een ongeval of ziekte niet meer kunt werken. Als ondernemer heb je dan geen vangnet vanuit de overheid. Voor deze situaties is er de arbeidsongeschiktheidsverzekering van Univé.
Onze AOV is meer dan alleen een uitkering als je arbeidsongeschikt raakt. Wij hebben ook veel aandacht voor je herstel. Ons team van specialisten helpt je op een verantwoorde manier te re-integreren. Bovendien kan je experts om advies vragen over je bedrijfsvoering en gezondheid.
Gratis informatiegesprek
Wat kun je van ons verwachten?
Onze AOV-adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens een gratis informatiegesprek van ongeveer 30 minuten geven zij je informatie over de mogelijkheden en inzicht in de financiële gevolgen wanneer je arbeidsongeschikt mocht raken.