Jorien en Michel staan klaar voor klein zakelijk
17 mei 2024
Pionieren op een nieuwe afdeling, laat dat maar aan Jorien van Eck en Michel de Kuyper over. In 2022 werd binnen de zakelijke afdeling van Univé Noord-Holland, speciaal voor ondernemers in het klein zakelijk segment, de MKB-desk opgericht. En met de aanstelling van Jorien en Michel heeft ook deze groep ondernemers sindsdien een vast en persoonlijk aanspreekpunt.
Jorien
Jorien werkt ruim anderhalf jaar bij Univé. “Ik werkte jaren bij een assurantiekantoor en wilde graag de overstap maken naar een verzekeraar. Ik koos voor Univé Noord-Holland, omdat deze organisatie echt meedenkt met de klant. Hier kunnen we namelijk ook verzekeringen van andere partijen aanbieden op het moment dat dat beter aansluit bij de klant. Om Univé goed te leren kennen, begon ik bij de afdeling particulieren. Daarna wilde ik graag doorstromen naar de afdeling zakelijk. Al na drie maanden zag ik de vacature voor desk accountmanager. Het was eerder dan de bedoeling was, maar deze kans kon ik niet laten lopen. In mei 2023 ben ik in deze nieuwe rol begonnen en ik vind het echt superleuk.”
Michel
Michel loopt al een stuk langer rond bij Univé Noord-Holland. In 2007 begon hij hier – direct na zijn studie – aan zijn eerste baan. “Ik heb dertien jaar in de winkel in Haarlem gewerkt. Daar onderhield ik klantcontact met particulieren en voerde ik adviesgesprekken. Omdat het tijd was voor een nieuwe uitdaging, maakte ik in 2022 de overstap naar zakelijk. Op de Ondernemersdesk, een afdeling speciaal voor zzp’ers, heb ik alles geleerd over zakelijke verzekeringen. In oktober 2023 kreeg ik de kans om me bij Jorien te voegen. We hebben het fundament van de afdeling gelegd en leren nog iedere dag bij. Ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb.”
In gesprek met de ondernemer zelf
Jorien en Michel hebben zevenhonderd kleine bedrijven in hun portefeuille. “Het werken met deze ondernemers is heel divers”, vertelt Michel. “Tekenbureaus, bouwbedrijven, kappers, je komt van alles tegen in deze categorie.” Jorien vertelt verder: “Bij grote bedrijven spreek je de secretaresse of de boekhouder. Wij gaan het gesprek aan met de ondernemer zelf. Met de persoon die het meeste gevoel heeft bij het bedrijf. Aan hen kunnen we onze toegevoegde waarde het beste overbrengen. Vervolgens begeleiden we ze bij iedere stap en dat wordt enorm gewaardeerd.”
Een zzp’er mét personeel
“Er komt nogal wat bij kijken op het moment dat een zzp’er personeel in dienst neemt”, vertelt Jorien. “Ze moeten zich aansluiten bij een arbodienst en zijn verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te maken bijvoorbeeld. Sommige ondernemers komen hier pas achter nadat het personeel al een aantal maanden in dienst is. Wij zijn dat liever voor en informeren ondernemers proactief over de risico’s.” Michel vult aan: “Niemand gaat ondernemen voor de verzekeringen. We snappen helemaal dat het voor ondernemers niet leuk is om hiermee bezig te zijn. Daarom bieden we hulp. We luisteren naar de verhalen en plannen van onze klanten en als we alle informatie hebben verzameld, geven we advies.”
Van desinteresse naar betrokkenheid
“In het begin van het adviestraject merk je soms dat klanten ongeduldig zijn aan de telefoon”, vertelt Jorien. “Dat ze het zonde van hun tijd vinden om bezig te zijn met verzekeringen. Maar als het traject vordert, maakt de oorspronkelijke desinteresse vaak plaats voor betrokkenheid en zijn ze dankbaar voor onze hulp. Ik vind het belangrijk om aan de voorkant heel duidelijk te zijn over de voorwaarden. Dat komt misschien wat streng over, maar zorgt ervoor dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Als er dan sprake is van iets onvoorziens, geheel buiten de invloed van onze klant, dan weten we dat de klant alles heeft gedaan om het risico te verkleinen. Univé begeleidt hen vervolgens zo soepel mogelijk met de afhandeling van eventuele schade.”
Verbinding
“Ik ga ’s avonds met een goed gevoel naar huis als ik kennis over verzekeringen bij klanten heb vergroot en ook nog wat premie voor hen heb bespaard”, zegt Michel. “Aan een verzekeraar kleeft vaak een bepaald imago maar in de praktijk merken we hier bij onze klanten weinig van. In de basis zijn we mensen die graag willen helpen. Dat doen we op een persoonlijke, toegankelijke manier.” Jorien vult aan: “We leven mee bij vervelende gebeurtenissen en staan klaar als onze klant ons nodig heeft. We zijn een coöperatie zonder winstoogmerk. Wél gaan we voor goed advies en een zo laag mogelijk risico voor ondernemers. We gaan de verbinding aan met onze klanten en doen er alles aan om hen te ontzorgen. En dat doen we met heel veel plezier.”
Tekst: Sandra Konijn