Adviseur aan het woord: Tom Ootes
8 april 2024
Na wat omzwervingen vielen alle puzzelstukjes voor Tom Ootes op hun plek. Als agrarisch adviseur bij Univé Noord-Holland voelt hij zich als een vis in het water. “Ik kom bij de mooiste bedrijven en mag de hele dag gesprekken voeren en koffiedrinken. Én ik mag ondernemers behoeden voor financiële ellende. Mooier wordt het niet!”
Tom Ootes werkt nog niet zo lang bij Univé Noord-Holland. Pas sinds november 2022. Maar het vóelt als veel langer, zegt hij. Als zoon van een snijbloemenkweker uit Obdam werkte hij onder andere bij een grote internationale chrysantenkweker en een nog grotere internationale tomatenkweker. ‘Machtig mooi werk’ vond hij dat. Tussendoor werkte hij ook nog bij een kleinschalig assurantiekantoor, waar zijn MBO-studie Bank & Verzekeringen goed van pas kwam. Tom: “Maar op een gegeven moment begon dat agrarische bloed weer te kruipen en ging ik toch weer de chrysanten in.”
Oostenrijk
Op een camping in Oostenrijk, waar Tom met vrouw, zoon en dochter op vakantie was, raakte hij in gesprek met Alex. Tom: “Hij werkte als inspecteur bij Univé Noord-Holland en vertelde dat er een vacature was voor een agrarisch adviseur. Of dat niets voor mij was? Het leek me geweldig!”
Bij Univé Noord-Holland viel alles op z’n plek. “Ik heb van mijn hobby én opleiding mijn werk kunnen maken. Al die mooie bedrijven waar ik elke dag over de vloer mag komen… het is één grote snoepwinkel, ik ga elke dag fluitend op pad.”
Zandgebied
Als agrarisch adviseur komt Tom bij tuinders, bollentelers, loonwerkers, agrariërs en melkveebedrijven in het noordwestelijk zandgebied. Tom: “Zeg maar het gebied Egmond, Heerhugowaard, Schagen, Den Helder en Texel. Het mooiste aan mijn werk vind ik het contact met de vaste klanten, de bedrijfsverhalen, de achtergronden. Ik kom echt op de mooiste plekken. Sommige bedrijven bezoek ik één keer per jaar, anderen één keer per kwartaal. Het hangt van de grootte van het bedrijf af. Bij grote bedrijven vinden vaak dusdanige veranderingen en investeringen plaats, dat de verzekeringen steeds aangepast moeten worden. Denk aan het aanschaffen of leasen van een nieuwe trekker of het bouwen van een nieuwe schuur. Het is handig als ik daar in een vroeg stadium bij betrokken wordt. Als je achteraf nog een extra (brand)muur moet inbouwen kan het weleens een dure zaak worden… Daarom zeg ik altijd: laat me vooraf meedenken, dat scheelt je straks een hoop ellende.”
Reuring
De leukste klanten zijn klanten die écht durven te ondernemen, vindt Tom. “Bij die ondernemers is er altijd reuring. Er zijn plannen, er wordt geïnvesteerd, er gebeurt van alles. Dat vind ik mooi. Als ze dan ook nog mijn advies overnemen én er tevreden mee zijn, kan mijn dag niet meer stuk. Klanten zeggen vaak gekscherend: het kost altijd geld als jij komt. Het mooist is natuurlijk als ik het voor elkaar krijg een nieuwe klant beter te verzekeren voor een gelijkwaardige of lagere premie. Dat had ik vorig jaar bij een klant in Breezand. Via via had hij gehoord dat ik een trekker goedkoper kon verzekeren. Ik ging bij hem langs en wierp een blik op zijn verzekeringspakket. Hij betaalde een flinke premie en dat kon naar mijn idee beter. Uiteindelijk scheelde het twintig procent ten opzichte van de premie die hij eerder betaalde. Die man was blíj! Hij zei: ik heb je in twee maanden vaker gezien dan mijn vorige verzekeringsagent in tien jaar. Dat verbaasde me wel. Bij Univé Noord-Holland is het heel normaal om een persoonlijke band met klanten op te bouwen. Maar kennelijk is dat niet overal zo.”
Brand bij een klant
Een andere spraakmakende zaak speelde zich vorig jaar op Texel af. Tom: “Een algemeen misverstand over verzekeringen is dat ze niet uitkeren. Daar heb ik gelukkig andere ervaringen mee. In dit geval was ik net op weg naar een belangrijke cursusdag toen mijn collega belde; er was brand bij een nieuwe klant van me. Eerst reed ik door, maar ik besloot toch om te draaien. Toen de klant belde was ik al op tweehonderd meter van zijn huis. Het was fijn om hem zo snel bij te kunnen staan. Slechts een paar weken daarvoor was ik voor het eerst bij deze klant geweest. Hij bleek vrij slecht verzekerd te zijn en op mijn advies sloten we het verzekeringspakket over. Alleen de polis moest nog officieel opgemaakt worden… Het was even spannend, maar omdat alles zwart op wit in de mail stond, had de klant toch recht op de schade uitkering. Zo kon het gebeuren dat hij, na een goede risico analyse met een passend advies, twee gloednieuwe bedrijfshallen kon laten bouwen. Met andere woorden, wat begon als een crisis eindigde als een droom. Niet alleen voor de klant, ook voor mij! Je snapt dat ik met deze klant inmiddels een hele speciale band heb.”
Tekst: Judith Munster