‘We zijn beiden open en transparant, Univé en ik. Daarom passen we zo goed bij elkaar’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Een nuchtere Noord-Hollander, zo ziet Erik Kruijer – Buitendienstadviseur mkb Univé – zichzelf. Zijn levensmotto: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.  ‘Ik ben duidelijk. What you see, is what you get. En dat wordt door mijn klanten gewaardeerd.’

De 51-jarige Erik Kruijer woont met zijn vrouw – lerares José – en twee zoons in Heerhugowaard. Al 10 jaar geeft Erik advies aan mkb’ers op het gebied van inkomsten- en schadeverzekeringen. “Vier keer per week ga ik bij midden- en kleinbedrijven langs en praat met deze ondernemers”, vertelt Erik. “Ik geef ze advies over dekkingen bij ziekte van personeel, maar vertel ook over alle risico’s rondom het bedrijf en het nut van schade- en inkomensverzekeringen. Het zijn serieuze, maar ook leuke gesprekken. Tijdens mijn bezoek neem ik stap voor stap met de klant de onderneming door. Vervolgens geef ik advies. Ik verkoop geen onzin en dat weten mijn vaste klanten inmiddels.”

Vol dynamiek

Het werkgebied van Erik is Amsterdam. “Daar ben ik enorm blij mee”, vertelt Erik. “Amsterdam is dynamisch, het is een stad met vele culturen. Ik heb met alle soorten mensen van doen. De bedrijven verschillen ook enorm. Soms heb ik te maken met dochterondernemingen waarvan het moederbedrijf in het buitenland is gevestigd. De andere keer gaat het om startups met een geweldig idee om hun product op de markt te brengen. Denk aan ondernemers die techniek inzetten om een dienst aan een consument te koppelen. Zonder namen te noemen; ik heb klanten die daar groot in zijn geworden en wereldwijd actief zijn. Daar zitten mooie verhalen achter.”

Compleet beeld

Voordat Erik vanuit Heerhugowaard op weg naar een klant gaat, verdiept hij zich goed in het bedrijf. Hij leest zich in. Erik: “Na 10 jaar dit werk te hebben gedaan, weet ik natuurlijk wel zo’n beetje alles van verzekeren, maar geen mkb-onderneming is hetzelfde. Een metaalbedrijf, dienstverlener, accountant, schoonmaakbedrijf, horeca, architect, detailhandel… Elke onderneming is anders en dat maakt mijn werk ook zo interessant. Ik ga erheen met wat voorkennis, maar leer het bedrijf tijdens het gesprek pas goed kennen. Ter plekke, door vragen te stellen, krijg ik een compleet beeld. Vertel eens over je personeel, je leveringsvoorwaarden, de voorwaarden van je opdrachtgevers. Verkoop je goederen? Zo ja, waar komen die goederen dan vandaan? Binnen- of buiten Europa? Op dat soort zaken moet je je verzekering aanpassen.”

Sparringpartner

Tijdens zijn bezoeken denkt Erik graag met zijn klanten mee. “Zo breng ik het onderwerp cybercriminaliteit tegenwoordig vaak ter sprake. Tegenwoordig speelt techniek een grote rol. Dat maakt een bedrijf kwetsbaar, de ondernemers zijn immers afhankelijk van hun computersysteem. Ik geef daarom de tip: train je personeel, wees je bewust van je kwetsbaarheid en de gevolgen. Je wilt niet op een bepaalt moment je computer opstarten en een bedrag moeten overmaken in bitcoins.”

Kleine lettertjes

Tegenwoordig kan je zo’n beetje alles regelen via internet. Zo ook je verzekeringen. Maakt dat jouw werk niet overbodig? Erik: “Ik hoor weleens dat mensen zich niet verzekeren omdat maatschappijen toch niet uitbetalen. Onzin natuurlijk! Als je je aan de voorwaarden houdt, dan keert de maatschappij uit. Tijdens mijn gesprek met een klant wijs ik op de uitsluitingen en bepalingen. Ik ben er voor de kleine lettertjes. Maar bedrijven groeien of krimpen en zijn altijd in beweging. Daarvan moet ik wel op de hoogte zijn want daar moet de verzekering op worden aangepast. Eens per jaar plan ik daarom ook een onderhoudsgesprek in. Stap voor stap nemen we dan alles weer door. Zo komt de klant niet zomaar voor verrassingen te staan.”

Bloemetje?

Tien jaar bij Univé Noord-Holland. “Ja, dat is alweer een tijdje hè”, lacht Erik. “Zou ik 1 mei een bloemetje van mijn collega’s krijgen? Zonder gekheid, Univé past bij me en ik voel me er prettig. Als coöperatie heeft het bedrijf een goed imago. Univé heeft, net als ik, een no nonsens reputatie. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Dat wordt gewaardeerd. We zijn open, transparant en duidelijk. Vooraf moet het al duidelijk zijn wat je bij mij koopt? Dan kom je later niet voor verrassingen te staan.”

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?

Wat is huurdersbelang en hoe verzeker je dat?

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt, wil je deze vaak naar wens aanpassen. In de meeste gevallen vindt de verhuurder het prima dat je aanpassingen aanbrengt. Maar als die aanpassingen schade oplopen, is de schade dan wel verzekerd? Wij leggen graag uit hoe het zit met dat zogenaamde huurdersbelang en de verzekeringen.

Bij Domein Holset proef je: de wereld is prachtig!

Keuzes maken leidt tot focus en expertise. En dat is volgens Kirsten Abels, directeur bij Wijndomein Holset, dé sleutel tot ondernemerssucces. Het wijndomein koos voor mousserende wijn, authenticiteit en duurzaamheid. Hoe je dat terugziet in de bedrijfsvoering, lees je in dit klantverhaal.

Nieuwe wetgeving voor noodstroomaggregaat

In stallen met kunstmatige ventilatie moet de stroomvoorziening altijd op orde zijn. Bij stroomuitval moet daarom direct een noodstroomaggregaat in werking treden. Sinds 1 juli is hiervoor een nieuwe wetgeving van kracht. In onze blog lees je waar je aan moet voldoen?