‘Iedereen kan weer naar de bieb’
Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Annemieke Diekman
Interview met Chantal Trigallez, sinds oktober 2017 directeur-bestuurder van de Westfriese Bibliotheken. Zij vertelt over de opstart van de bibliotheken met behulp van de coronatoolkit en desinfectiezuilen die door Univé beschikbaar zijn gesteld.
‘Mijn baan als directeur van de Westfriese Bibliotheken is fantastisch mooi, maar brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Zo sta ik nu voor de uitdaging om in deze onzekere coronatijd de mensen uit ons verzorgingsgebied op een toegankelijke en veilige manier boeken te laten lenen. We hebben acht grote vestigingen en tal van kleine bibliotheeklocaties in scholen, dorpshuizen en op andere plekken.’
‘Net als andere culturele instellingen hebben wij onze bibliotheken half maart op last van het RIVM gesloten. We volgen in de hele aanpak de lijn van grote zorgvuldigheid. Op 2 juni zouden we weer open mogen, maar dat werd in een persconferentie van premier Rutte tussen de regels door ineens met twee weken vervroegd. Toen begon het grote puzzelen, want onze vestigingen zijn verre van uniform.’
‘We kunnen daarom niet één model bedenken waarmee we aan de 1,5 meter maatregel en andere RIVM-eisen voldoen, maar moeten vestiging voor vestiging inmeten. Bovendien liggen onze 23 bibliotheken verspreid over zes West-Friese gemeenten. Elke gemeente organiseert het coronabeleid net weer anders en we hebben ook met derde partijen te maken, zoals de scholen waar we een vestiging hebben.’
Toolkit zeer welkom
‘Kortom, een grote uitdaging. Daarom zijn we ook zo blij met de toolkit van Univé. Die voorziet onze organisatie van posters met veiligheidsmaatregelen en gedragsregels in pictogrammen, informatieborden, spandoeken, afzetlint en vloerstickers voor de looproutes. Met het politielint kunnen we bijvoorbeeld de toiletgroepen en computers afschermen, want die mogen nog niet worden gebruikt. Ook heel fijn zijn de desinfectiezuilen die Univé beschikbaar heeft gesteld om op het gebied van hygiëne de bezoekers te helpen besmettingsrisico’s te voorkomen en te beperken.’
‘Verder draaien we met een dubbele bezetting. Er mogen minder mensen tegelijk in de bibliotheek en om die reden zijn de openingsuren uitgebreid. Via een mooie samenwerking met Jumbo hebben we winkelmandjes kunnen regelen. Wij doen dan wat redactioneel werk voor hen: ‘Je moet elkaar een beetje helpen in crisistijd.’
‘We hebben eerst de acht grote vestigingen geopend, voor de kleinere is nu niet voldoende personeel en is het ook een stuk ingewikkelder om de RIVM-maatregelen daar toe te passen. Iedereen kan nu weer naar de bieb, al is het misschien niet naar de vestiging om de hoek. De opening is goed verlopen, de mensen zijn superblij dat ze weer boeken kunnen uitzoeken en lenen. Ook het gros van het personeel vindt het fijn weer aan het werk te gaan. En de looproutes en alle andere dingen die we hebben uitgedacht, werken. Met dank aan Univé.’
Stichting Univé Noord-Holland Ledenfonds
Het coronavirus vereist van ons creativiteit, inventiviteit en het vermogen snel aan te passen. En hoewel we als samenleving afstand moeten nemen, staan we dichter bij elkaar dan ooit. Dit zie je óók terug in de liefdevolle initiatieven die door het hele land georganiseerd worden, groot of klein. Voor elkaar, door elkaar.
Kent u een maatschappelijke organisatie of initiatief bij u in de buurt die wel een financieel steuntje in de rug kan gebruiken, óf gebruik wilt maken van de Univé Toolkit? Het Ledenfonds biedt een helpende hand door bedragen beschikbaar te stellen vanuit het fonds*, speciaal voor de hartverwarmende initiatieven die zijn ontstaan tijdens de coronacrisis.
Lees hier de voorwaarden en neem contact met ons op.
Op de foto: medewerker Angela van der Horst