Onze adviseur aan het woord: Roy Berkhout

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

De Noord-Hollandse Roy Berkhout (42) weet als geen andere hoe hij een ondernemer, klein of groot, een goede dag bezorgt. Wekelijks spreekt hij ongeveer honderd ondernemers over verzekeringen. Met gepaste adviezen en volledige informatie kom je ver, maar het geheime ingrediënt is vooral dat hij goed kan luisteren, oprechte interesse toont en met een vleugje humor zijn werk uitvoert. In mei werkt Roy vijf jaar bij Univé Noord-Holland. Gestart als relatiebeheerder in de winkel van Bovenkarspel, daarna als verzekeringsadviseur particulieren en nu al ruim twee jaar als adviseur ondernemersdesk.

Ondernemersdesk

Sinds de komst van corona werkt Roy vooral thuis vanuit Blokker, een klein dorp – bijna 4.000 inwoners – vlakbij Hoorn. Maar of het nu op zijn zolder in Blokker is of op het Univé-kantoor in Heerhugowaard: als adviseur ondernemersdesk staat Roy dag in en dag uit klaar voor zzp’ers en klein zakelijke bedrijven. Een functie waarbij geen dag hetzelfde is, en waarbij verveling niet in het woordenboek voorkomt.

Maar net als ieder mens, heeft Roy ook dromen. ‘Het is mijn wens om ooit door te groeien naar de functie accountmanager waarbij ik de grotere bedrijven mag adviseren en bijstaan met zowel hun zakelijke als particuliere verzekeringen. Nu heb ik een binnendienstfunctie, alleen telefonisch advies gericht op zakelijke verzekeringen. Om mijn droom te bereiken volg ik regelmatig trainingen en cursussen. Iets dat later van pas komt om mijn droom te verwezenlijken, maar waar ik zeker -in mijn huidige rol- ook al profijt van heb.’

Persoonlijk advies

Roy vervolgt: ‘Hoe groot of klein een ondernemer ook is, er zijn altijd risico’s. Denk bijvoorbeeld aan schade (aan voertuigen, panden of door onherstelbare fouten), verzuim van personeel en ongevallen. Voor veel ondernemers is het wenselijk om zich te verzekeren tegen deze risico’s. Omdat iedere ondernemer andere wensen, mogelijkheden en ideeën heeft, is persoonlijk advies echt van toegevoegde waarde. En dat is juist wat ik zo leuk vind aan mijn werk. De ene dag ben je in contact met een startende ondernemer met ambitieuze plannen. En de volgende dag spreek je een ondernemer die zijn bedrijfsactiviteiten wijzigt.’

Puzzelen naar de beste oplossing

Met meer dan 1,6 miljoen trouwe leden, geen winstoogmerk en een nuchtere blik, passen de coöperatie Univé en Roy als twee trommelstokken bij elkaar. ‘We draaien niet om de hete brij heen en zeggen waar het op staat. Daarbij is goed luisteren heel belangrijk. Als adviseur moet je het ijs breken en als het ware door de klant heen prikken. Wat is nou echt zijn of haar behoefte? Hoe kan ik de klant helpen? Wat is mijn advies? Door de klantvraag goed te achterhalen, puzzel je samen naar de beste oplossing. Met mijn kennis, advies en onze producten, help ik een ondernemer weer verder.’

Trots

‘Recent kon ik een klant heel blij maken,’ vervolgt Roy. ‘Hij was installateur en ging ook zonnepanelen plaatsen. Door deze wijziging ging zijn jaarlijkse premie bij een andere verzekeraar met meer dan € 1.000,- omhoog. Dat is natuurlijk een fors bedrag en daar word je niet vrolijk van. De ondernemer nam contact op en informeerde naar onze mogelijkheden. Ik heb zijn polis bekeken en gezocht naar alternatieven. Omdat wij ook fungeren als tussenpersoon waren er meerdere opties. Ik kon een verzekering aanbieden met de juiste dekking en veel minder premie. De klant was heel erg tevreden over het proces, onze inzet en natuurlijk het resultaat. Deze klant is nu echt een ambassadeur en heeft zelfs zijn broer, ook een zelfstandige, doen overstappen naar Univé. Dat maakt mij erg trots en geeft een voldaan gevoel!’

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Vraag advies vóórdat je een energieopslagsysteem voor stroom (EOS) aanschaft

Je wilt verduurzamen en besparen op energiekosten. Daarom wil je een energieopslagsysteem (EOS) aanschaffen. Univé juicht dat toe, maar vertelt je ook graag hoe je de risico’s van een EOS kunt beperken en verzekeren. Lees in onze blog waarom het belangrijk is om je goed te laten informeren voordat je tot de koop overgaat.

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?

Wat is huurdersbelang en hoe verzeker je dat?

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt, wil je deze vaak naar wens aanpassen. In de meeste gevallen vindt de verhuurder het prima dat je aanpassingen aanbrengt. Maar als die aanpassingen schade oplopen, is de schade dan wel verzekerd? Wij leggen graag uit hoe het zit met dat zogenaamde huurdersbelang en de verzekeringen.